20-05-2016

Ook een Brenninkmeijertje worden?

Gepubliceerd in Emerce

Zijn de meeste webwinkeliers bezige bijen of meer van het ingedutte soort? Zijn het de Dreesmannetjes en Brenninkmeijertjes van de toekomst of worden ze straks tot eigen verrassing helemaal van de elektronische kaart geveegd?

Volop kansen voor alle digitale Dreesmannen in spé, zo lijkt het: de cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org tonen immers al jarenlang groei. En dat heeft grote gevolgen gehad.

 

Ten eerste betekent het dat iedereen kan instappen. Hele hordes huismoeders, would-be Herman Wehkampjes, en andere gelukzoekers zijn al volop actief. Het grootste deel van de circa twintigduizend webwinkels zijn vaak kleine bedrijfjes, waar al dan niet parttime wordt gewerkt. Toch groeien de winkeltjes vaak met het grootste gemak, om de eenvoudige reden dat de markt van online winkelen flink groeit. Daar hoef je niet veel voor te doen.

 

Maar het einde is in zicht. Na 2010 gaat de groei van de online markt in Nederland namelijk afvlakken. De concurrentie zal daardoor in kracht toenemen. Webwinkeltje spelen wordt pas dan een  echt vak. Inkoopkennis en -kracht zullen essentieel worden en  online marketing wordt nog belangrijker. Het runnen van een webshop moet dus snel veel goedkoper en professioneler worden. De kleintjes zullen het niet overleven, tenzij ze in een echte niche zitten. Maar alle drogisterijartikelen- en kinderkledingshops zitten in een te brede markt om klein te kunnen blijven. Een shake out is dus onvermijdelijk: kleintjes zullen stoppen of worden overgenomen, de grote jongens zullen alleen maar groter worden.

 

De eerste voortekenen zijn al zichtbaar: webshops staan te koop. Voor enkele duizenden tot tienduizenden euro’s. Maar wat koop je dan? Een oude voorraad, archaïsche websoftware en een vage lijst van nooit meer teruggekeerde klanten… ? Vaak wel.

 

Maar soms ligt er een juweeltje in de etalage.

Wel eens gegeten in de Beenhouwersstraat bij de Grote Markt te Brussel? Dat is een straat met enkel restaurants. Maar de achterkant bestaat uit niet meer dan een paar samengevoegde keukens. Verschillende voorkanten, en één achterkant.

 

Dat zou een efficiënt model voor webwinkels zijn. Enkele slimme ondernemers zagen dit al eerder  in. Als we goed opletten, zien we dat de interessante shops nu al worden opgekocht. En niet door de Hema’s en de Kruidvatten, maar door nieuwe partijen. Zij voegen de achterkant van alle winkels samen en exploiteren verschillende voorkanten. Nieuwe retailgiganten ontstaan, efficiënt en effectief georganiseerd.

 

Kansen volop dus. Start daarom een eigen Beenhouwersstraat, koop de juweeltjes op, regel één keuken en run de zaak efficiënt. Een uitstekend recept om een Brenninkmeijer te worden.

Ronald Verschueren
20-05-2016

CONTACT

Wil jij ook een betere website en meer resultaat?
Vrijblijvend sparren kan altijd. Laat daarom nu een berichtje achter. Bellen mag ook: 010-820 85 43