20-05-2016

Mighty Google eet uw marge op

Gepubliceerd op Emerce

Twee dertigers in de VS zorgen ervoor dat uw marge straks miniem wordt. Daar zijn ze al enige tijd mee bezig. Als een paard van Troje zijn deze heren van Google de markt binnengehaald. Tenminste, als u in markten voor reizen, financiële producten, huizen, consumentenproducten of andere min of meer vergelijkbare consumentenproducten actief bent. 

 

Harvard professor Peter Drucker had ons al een hint gegeven: internet brengt ons helemaal geen houdbaar concurrentievoordeel. De inzet van het medium is immers kopieerbaar. Echte houdbare voordelen in onze online concurrentie moeten we halen uit onze marktstrategie. Internet heeft er daarentegen vooral voor gezorgd dat markten erg transparant zijn geworden. Transparantie van markten en producten hebben een prijsdrukkende effect. Margeverlies dus! Vergelijkingssites, zoekmachines en beoordelingen door gebruikers dragen hier sterk aan bij, met Google als koning van de marge-erosie.

 

Het succes van Google leidt er anderzijds  toe dat we er allemaal willen adverteren. Met als gevolg een prijsopdrijvend effect voor Google-advertenties. Een klik op een advertentie die verschijnt bij het woord ‘hypotheek’ doet anno nu al snel 19 euro. Dit zijn dus de kosten om een anonieme Google-bezoeker af te leveren bij uw digitale voordeur. Als 1 procent hiervan uiteindelijk klant wordt, kost een extra klant dus 1900 euro. Duur klikje! Kan dit nog wel worden terugverdiend?

 

Google – niet wars van eigenbelang – is uiteraard bereid ons allen te helpen met het inzichtelijk maken waar bezoekers onze dure sites verlaten. Gratis meetprogramma’s en optimalisatietools zorgen ervoor dat sites effectiever worden.  Usability-onderzoek doet de rest. En jawel: van 1 procent conversie maken we daarmee 4 procent. Hoera: vier maal zoveel verkoop! Maar helaas, een houdbaar concurrentievoordeel bestaat niet op internet. Onze concurrent doet namelijk vroeg of laat hetzelfde; de prijs van de advertentie gaat dan ook weer verder omhoog. Dus gaan we de site weer verder optimaliseren.

 

Houdt deze prijsopdrijvende spiraal dan nooit op? Waarschijnlijk wel, namelijk op het moment dat de marge geen hogere advertentiekosten meer toelaat. En wanneer alle mogelijke optimalisaties zijn doorgevoerd. Ondertussen zijn door dit alles de marges geminimaliseerd. Weg winst! Vooral producten met een beperkt onderscheidend vermogen die sterk afhankelijk zijn van leadgeneratie of verkoop via internet zitten in de gevarenzone.

 

Concurrentievoordelen zullen dus steeds minder worden verkregen uit het optimaal inzetten van het medium. Dit wordt slechts een veeleisende randvoorwaarde. Onderscheidende dienstverlening en producten vormen de sleutel om te ontkomen aan deze negatieve prijsspiraal. Een onvergelijkbare kwaliteit als wapen tegen het machtige Google.

Ronald Verschueren
20-05-2016

CONTACT

Wil jij ook een betere website en meer resultaat?
Vrijblijvend sparren kan altijd. Laat daarom nu een berichtje achter. Bellen mag ook: 010-820 85 43