20-05-2016

Banners zijn een vorm van spam

Gepubliceerd in Emerce

Bannerreclame is een vorm van spam op websites die de wetgever nog even vergeten was te verbieden. Hopelijk komt dat er ooit wel van, want de irritatie en het negeergedrag van gebruikers neemt steeds grotere vormen aan. We hebben het dan over bannerreclame die niet relevant is voor de gebruiker.

 

‘Maar de wasmiddelenreclame op tv zit ook niemand op te wachten en wekt ook alleen maar irritatie op, maar verkoopt wel!’ luidt dan vaak het gelegenheidsargument. En dat is juist het probleem: gelegenheidsargumentatie en substituutdenken. Bij substituutdenken worden de eigenschappen van tv en tijdschriften geprojecteerd op internet.

 

Gevolgen? Net als in een tijdschrift is het dan blijkbaar belangrijk dat veel mensen de advertentie zien, zou de aanbieder nog het liefst hierop willen afrekenen en verwacht men brandingeffecten. Dit laatste wordt dan ‘bewezen’ met ‘onafhankelijke onderzoeken’ waaruit ‘blijkt’ dat banners op internet daadwerkelijk brandingeffecten hebben.

 

Ja, natuurlijk. Maar wel erg weinig voor je reclame-euro. Wat mag je verwachten van de kleine en snel voorbijflitsende plaatjes in vergelijking met grote visuals in andere media? Weinig dus. Achter deze ‘onderzoeken’ zit steevast weer een of andere bannerclub als opdrachtgever: geen onafhankelijk onderzoek dus. Geen bewijs, maar wel gebruikt als verkoopargument door bannerboefjes.

 

Het substituutdenken werkt ook andersom: de ‘mediaplanning’ op internet suggereert een nauwkeurigheid zoals we die van traditionele media kennen. Dit is niet het geval. Gevolg? De zogenaamd ‘getargete’ advertenties zijn net zo gericht als hoe een kleuter met zand gooit. Niet dus, maar weer gebruikt als verkoopargument.

 

Kijkgedrag en handelingen van bezoekers worden op internet vooral bepaald op basis van wat men elders heeft geleerd. Zoals dat banners irrelevant zijn. De vermaledijde banner wordt dan in eerste instantie door de gebruiker aan vorm en kleur herkend, het beeld probeert men (vaak succesvol) te negeren en aan het lezen van de tekst komt men al helemaal niet toe. Bannerblindheid is het gevolg.

 

De bannermarkt noemt zichzelf creatief, bevestigt dit door elkaar veel prijzen te geven en verzint nieuwe uitingen om het verval van de markt tegen te gaan. Maar champagnedrinkend op het zoveelste prijzenfestijn wordt het kernprobleem genegeerd: banners zijn doorgaans irrelevant voor de gebruiker. Deze hebben snel genoeg van stoorzenders in hun surfgedrag, van auto’s die door het beeld rijden en andere door onze hersenen moeilijk te omzeilen uitingen.

 

Relevantie is één van de belangrijkste succesfactoren op internet. Zolang niet serieus aan relevantie wordt gewerkt verdient de markt niet beter dan het streng verbieden van bannersspam.

Ronald Verschueren
20-05-2016

CONTACT

Wil jij ook een betere website en meer resultaat?
Vrijblijvend sparren kan altijd. Laat daarom nu een berichtje achter. Bellen mag ook: 010-820 85 43